محل تبلیغات شما

نشان دهنده میزان باد لاستیک (TPMS) چیست

Image result for ‫نشان دهنده میزان باد لاستیک (TPMS) چیست‬‎


به تازگی روی بسیاری از خودروها سیستمی به نام TPMS نصب شده که بعضی از این خودروها به بازار داخل نیز پا گذاشته اند. در حقیقت سیستم TPMS مخفف Tire Pressure Monitoring System است و وظیفه آن نشان دادن میزان باد لاستیک ها به راننده می باشد. این سیستم به صورت الکترونیکی کار می کند و به صورت زنده میزان باد لاستیک را به راننده گزارش می دهد.
این سیستم می تواند نه تنها از بروز تصادف هایی که به این دلیل پیش می آید جلوگیری کند بلکه با تذکر به راننده در مورد کم بودن باد لاستیک ها، میزان مصرف سوخت را نیز کاهش دهد. اگر به تاریخچه این سیستم نگاهی بیندازید متوجه می شوید که اولین بار این سیستم روی خودروهای لوکس اروپایی در دهه ۸۰ میلادی نصب شد و اولین خودرویی که با این سیستم وارد بازار شد پورشه ۹۵۹ در سال ۱۹۸۶ بود. در ادامه نیز رنو در سال ۱۹۹۶ و پژو در سال ۱۹۹۹ این سیستم را روی بعضی از خودروهای خود نصب کردند. همچنین در اواخر دهه ۹۰ میلادی بعد از اینکه تعداد زیادی از خودروهای سواری در آمریکا به دلیل ترکیدگی لاستیک دچار سانحه شده بودند قانونی وضع شد که روی خودروهای سبک این سیستم نصب شود تا از این وقایع جلوگیری شود. در ادامه این قانون و با اجباری شدن آن تمامی خودروهای سواری که از اول سپتامبر سال ۲۰۰۷ در آمریکا تولید می شوند باید چنین سیستمی را روی خود داشته باشند. سیستم TPMS به دو نوع iTPMS و dTPMS تقسیم می شود. مدل اول مخفف Indirect TPMS است که در آن از سنسورهایی که به صورت فیزیکی درگیر لاستیک هستند استفاده نمی شود و تنها به کمک سرعت چرخش چرخ ها و دیگر سیگنال هایی که در خارج از لاستیک قرار داده شده اند و به صورت مستقیم با ترمزهای ABS و EBD در ارتباط هستند، باد لاستیک را تخمین زده و به راننده اعلام می کند. این سیستم نمی تواند دقیقا باد لاستیک را مشخص کند و اگر لاستیک تعویض شود باید این سیستم توسط راننده Reset شود.
اما dTPMS مخفف Direct TPMS می باشد و این روزها اغلب خودروها از این نوع سیستم استفاده می کنند. در این نوع، از سنسورهایی استفاده می شود که به صورت فیزیکی و مستقیم در داخل و یا خارج از لاستیک نصب شده اند و باد لاستیک ها را به صورت مجزا به راننده اعلام می کند. حتی بعضی از این نوع سیستم ها می توانند دمای لاستیک ها را نیز گزارش دهند. این نوع سیستم ها به دو نوع هستند که بعضی در داخل لاستیک قرار داده شده اند و بعضی دیگر در خارج از آن اما هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. به عنوان مثال اگر سنسورها در خارج از لاستیک باشند، بسیار آسیب پذیر خواهند بود و حتی احتمال سرقت نیز وجود دارد. اما اگر سنسورها در داخل لاستیک باشند، باید به کمک باطری کار کنند اما با توجه به این که در داخل لاستیک هستند تعویض باطری و یا تعمیر آن ها بسیار سخت خواهد بود. اگر به یکی از سیستم های dTPMS نگاهی بیندازید متوجه می شوید که از قسمت هایی نظیر سنسورهای فشار، تبدیل کننده آنالوگ به دیجیتال، میکروکنترلر، اسیلاتور، انتقال دهنده فرکانس رادیویی، دریافت کننده فرکانس رادیویی و یک رگلاتور ولتاژ تشکیل شده است.
در نهایت باید گفت که مزایای این سیستم انکار ناپذیر است و این امر که راننده همیشه باد لاستیک ها را بررسی کند می تواند در کاهش احتمال تصادف، افزایش عمر لاستیک و کم شدن مصرف سوخت تاثیر به سزایی بگذارد. جالب است بدانید که به ازای هر ۱۰ درصد کم بودن باد هر لاستیک، ۱ درصد به مصرف سوخت خودرو اضافه می شود که ممکن است عدد کمی به نظر بیاید اما در آمریکا هر ساله ۲ بیلیون گالن سوخت به همین دلیل به هدر می رود!
متاسفانه در کشور ما برای اجباری شدن نصب یک ترمز ABS و یا دو کیسه هوا روی خودروها سال ها حرف و حدیث پیش می آید و این امر در نهایت پس از سال ها حاشیه روی خودروهای تکراری قبلی نصب می شود چه رسد به نصب سیستم هایی مانند TPMS! امیدواریم صنعت خودروی کشور هر چه زودتر از این وضعیت خارج شود و بتوانیم خودروهایی با طراحی و تکنولوژی روز جهانی تولید کنیم.
برچسب ها: آموزش رانندگی شهری|آموزش رانندگی ویژه گواهینامه دارها|آموزش رانندگی برای گواهینامه دارها|گواهینامه دارها|رانندگی بدون استرس|پارک دوبل|رانندگی درترافیک|آموزش تضمینی رانندگی|تعلیم رانندگی|آموزش حرفه ای رانندگی|آموزش خصوصی رانندگی|مربی رانندگی|نیم کلاج|رانندگی100درصد|رانندگی|رانندگی مبتدی تاپیشرفته آموزش رانندگی به بانوان|رانندگی راحت|آموزش تضمینی رانندگی درتهران|آموزش رانندگی درکرج|آموزش رانندگی به گواهینامه داران|بالابردن سطح رانندگی|آموزش خصوصی رانندگی|آموزش خصوصی رانندگی بانوان|آموزش رانندگی خانمها|تسلط به کلاج|رانندگی به ترافیک|آموزش رانندگی درترافیک|آموزش رانندگی دراتوبان|تقویت کیفیت رانندگی|آموزش تخصصی رانندگی|آموزش رانندگی+آموزشگاه رانندگی+آموزش رانندگی به گواهینامه دارها+مربی آموزش رانندگی+آموزش رانندگی خصوصی+آموزش رانندگی درگوگل+رانندگی+آموزش رانندگی فوق حرفه ای+آموزش رانندگی حرفه ای+آموزش رانندگی درفیس بوک+آموزش رانندگی درگوگل پلاس+آموزش رانندگی درتلگرام+آموزش رانندگی دراینستاگرام+آموزش رانندگی دراینترنت+آموزش رانندگی درآمریکا+آموزش رانندگی درامارات+آموزش رانندگی درآلمان+آموزش رانندگی درعربستان+آموزش رانندگی درقطر+آموزش رانندگی درترکیه+آموزش رانندگی درکویت+آموزش رانندگی درتهران+آموزش رانندگی درکرج+آموزش رانندگی درکانادا+آموزش رانندگی مجازی+مربی تعلیم رانندگی+آموزش رانندگی درغرب تهران+آموزشگاه رانندگی درغرب تهران+آموزش رانندگی درشرق تهران+آموزشگاه رانندگی درشرق تهران+آموزشگاه رانندگی درشمال تهران+آموزش رانندگی درشمال تهران+آموزش رانندگی درجنوب تهران+آموزشگاه رانندگی درجنوب تهران+آموزش رانندگی به ن+آموزش رانندگی به بانوان+رانندگی ن+آموزش رانندگی تهاجمی+آموزش رانندگی به گواهینامه داران+گواهینامه رانندگی+گواهینامه بین المللی رانندگی+رانندگی خصوصی+آیین نامه رانندگی+آموزش آیین نامه رانندگی+آموزش ریس+اتومبیلرانی+آموزش علمی وعملی رانندگی+سامانه رانندگی+سامانه آموزش رانندگی+خریدوفروش خودرو+آموزش رانندگی بادنده اتوماتیک+آموزش رانندگی بین المللی+آموزش رانندگی ب1+آموزش رانندگی مختص گواهینامه دارها+آموزش رانندگی ویژه گواهینامه دارها+آموزش رانندگی درکرج+آموزشگاه رانندگی درکرج+آموزش رانندگی حرفه ای به بانوان+آموزش رانندگی حرفه ای به ن+آموزشگاه رانندگی حرفه ای+آموزشگاه رانندگی حرفه ای درتهران+آموزشگاه رانندگی حرفه ای درکرج+آموزش رانندگی درمرکزتهران+آموزشگاه رانندگی درمرکزتهران+رانندگی حرفه ای+آموزش عملی رانندگی+آموزش رانندگی مبتدی+آموزش رانندگی به مبتدیان+آموزش رانندگی ازدرب منزل+آموزش رانندگی تضمینی+آموزش رانندگی +آموزش نکات رانندگی+آموزش رانندگی مبتدی تاپیشرفته+آموزش رانندگی درایتالیا+آموزش رانندگی دراسپانیا+آموزش رانندگی دراسترالیا+مربی رانندگی+مربی آموزش رانندگی تضمینی+مربی آموزش رانندگی عالی+مربی آموزش رانندگی خوب+مربی آموزش رانندگی به بانوان+مربی آموزش رانندگی به ن+آموزش رانندگی عالی+آموزش رانندگی خوب+آموزش رانندگی تضمینی+بهترین مربی آموزش رانندگی+بهترین آموزشگاه رانندگی+بهترین مربی آموزش رانندگی برای ن+بهترین مربی آموزش رانندگی برای بانوان+آموزش رانندگی درقم+آموزش رانندگی دراراک+آموزش رانندگی درتبریز+آموزش رانندگی دراهواز+آموزش رانندگی درخمین+آموزش رانندگی دراصفهان+آموزش رانندگی درانزلی+آموزش رانندگی درارومیه+آموزش رانندگی درکرمانشاه+آموزش رانندگی درخراسان رضوی+استخدام مربی زن رانندگی+مربی زن رانندگی+مربی زن رانندگی عالی+قیمت خودرو+آموزش رانندگی باخودروشخصی شما+آموزش رانندگی به گواهینامه دارها+آموزشگاه رانندگی+آموزش رانندگی+آموزش رانندگی، آموزشگاه رانندگی، آموزش رانندگی به گواهینامه دارها، آموزش رانندگی خصوصی، آموزش رانندگی حرفه ای، آموزش رانندگی باخودرو شخصی شما، آموزش رانندگی به بانوان،

آموزش رانندگی بین المللی فوق حرفه ای کریمی

آموزش رانندگی بادنده اتوماتیک

سیستم جدید آموزش رانندگی بنز در آلمان

رانندگی ,آموزش ,لاستیک ,سیستم ,مربی ,آموزشگاه ,آموزش رانندگی ,رانندگی به ,آموزشگاه رانندگی ,رانندگی آموزش ,این سیستم ,مربی آموزش رانندگی ,رانندگی آموزش رانندگی ,تهران آموزش رانندگی ,تهران آموزشگاه رانندگی

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

fogreirticur Wholesale Cheap Jerseys from China for Cheap price قله قاف creatatderte covilige بسوی ظهور طراحی و اجرای استیکر وشبرنگ بدنه خودروهنرهمرنگی چهل روز گذشت فقط زهرا دانستنی ها